0

یک کامپیوتر جدید واقعا چقدر باید دوام بیاورد ؟

بازدید 272

وقتی یک رایانه شخصی جدید می خرید، چقدر دوام می آورد؟ پاسخ آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست . مانند بسیاری از محصولات فناوری دیگر، رایانه‌های شخصی می‌توانند صورت حساب بسیار سنگینی را به همراه داشته باشند، بنابراین ارزش آن را دارد که بدانید اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام دهید، چه چیزی به دست می‌آورید. سؤال مهمی که هنگام خرید رایانه شخصی باید بپرسید این است که چقدر دوام می آورد – اما آیا واقعاً پاسخ ساده ای وجود دارد؟ آیا همه رایانه‌های شخصی طول عمر مشابهی دارند یا عوامل دیگری در این امر نقش دارند؟ همچنان با بیا تو اینجا همراه باشید .

یک کامپیوتر چقدر باید دوام بیاورد؟

اگر به سادگی «مدت زمانی که رایانه شخصی باید دوام بیاورد» را در یک موتور جستجو جستجو کنید، نتایجی بین سه تا ده سال خواهید دید که بسیار گسترده است و واقعاً پاسخ قانع کننده ای به شما ارائه نمی دهد. اما، در هر صورت، باید انتظار داشته باشید که حداقل سه سال از رایانه شخصی خود استفاده کنید. البته، هیچ کس نمی تواند طول عمر کاملی را برای همه رایانه ها به شما ارائه دهد، زیرا ساخت، مدل، CPU و سایر عوامل مربوط به یک رایانه شخصی می تواند بر طول عمر آن تأثیر بگذارد. اما به همین جا ختم نمی شود. طیف وسیعی از چیزها می توانند چرخه عمر کلی رایانه شخصی شما را بهبود یا بدتر کنند، زیرا آنها ماشین های پیچیده ای با تعدادی اجزای مختلف هستند.

همچنین مهم است که بفهمیم عمر رایانه شخصی به چه معناست. این لزوما به این معنی نیست که صفحه نمایش ناگهان سیاه می شود و همه چیز به یکباره خاموش می شود. اغلب، زمانی تصور می شود که یک رایانه شخصی به پایان عمر خود رسیده است که هزینه تعمیر یا تعویض قطعات معیوب از هزینه خرید یک مدل جدید بیشتر باشد، چیزی که ممکن است قبلاً با رایانه شخصی خود تجربه کرده باشید. بنابراین، بیایید به آنچه بر طول عمر رایانه شما تأثیر می گذارد بپردازیم.

بیشتر بخوانید . . .
صفحه‌ی آبی مرگ در ویندوز ۱۱

چه چیزی بر طول عمر رایانه شخصی تأثیر می گذارد ؟

اگر تعجب می کنید که چرا رایانه شما در حال حاضر علائم فرسودگی و پارگی را پس از مدت کوتاهی نشان می دهد، یا اگر به سادگی می خواهید اطمینان حاصل کنید که رایانه شما تا زمانی که ممکن است به کار خود ادامه می دهد، عوامل زیر را در نظر بگیرید.

1. استفاده

اگر از رایانه شخصی خود فقط برای بررسی اخبار، انجام برخی خریدهای آنلاین یا تماشای یک یا دو قسمت از یک برنامه تلویزیونی استفاده می کنید، به احتمال زیاد بیشتر از زمانی که تمام روز از آن استفاده می کردید، دوام می آورد. رایانه‌هایی که برای انجام عملیات‌های پرانرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند آن‌هایی که برای پخش زنده معمولی، استخراج ارزهای دیجیتال یا بازی‌ها لازم است، بیشتر با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا استرس بسیار بیشتری بر بخش‌های مهم دستگاه شما وارد می‌شود.

2. گرد و غبار

یکی دیگر از قاتل های رایانه شخصی که می تواند دستگاه شما را بی فایده کند گرد و غبار است. گرد و غبار در رایانه شخصی بسیار مشکل ساز است و می تواند باعث شود که CPU و سایر قسمت های شما به سرعت بیش از حد گرم شوند، حتی زمانی که فن های خنک کننده کار می کنند. این می تواند فشار زیادی را به اجزای رایانه شما وارد کند، بنابراین تمیز کردن آن هر از چند گاهی بسیار مهم است.

به طور کلی توصیه می شود که کامپیوتر خود را هر شش تا دوازده ماه تمیز کنید، اگرچه فرآیند انجام این کار بسته به نوع رایانه شما متفاوت است. اما رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها را می‌توان هر دو تمیز کرد و احتمالاً آموزش تمیز کردن مدل دقیق خود را آنلاین خواهید یافت.

بیشتر بخوانید . . .
چرا شارژ کردن موبایل در شب بد است

3. اجزاء

همچنین چندین مؤلفه مختلف رایانه شخصی وجود دارد که به مرور زمان معیوب می شوند، که در صورت عدم تعمیر یا تعویض می تواند منجر به مرگ رایانه شما شود. در حالی که هر بخشی از رایانه شخصی شما می تواند مشکلاتی ایجاد کند، مادربرد، فن های خنک کننده و رم از مستعدترین خطاها هستند. با این حال، اگر تصمیم دارید بخشی از رایانه خود را با یک قطعه پر انرژی تر جایگزین کنید، به احتمال زیاد طول عمر آن را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین، در حالی که ارتقاء ممکن است منجر به سرعت پردازش سریع‌تر، حافظه بیشتر یا موارد دیگر شود، ممکن است به طور همزمان رایانه شما را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

4. دما

گرما و سرما هر دو می توانند تأثیرات مضری بر رایانه شما داشته باشند. البته همانطور که قبلا ذکر شد گرمای بیش از حد برای رایانه های شخصی مشکل بزرگی است، اما نگه داشتن رایانه شما در اتاق سرد نیز می تواند مشکل ساز شود. به عنوان مثال، اگر رایانه خود را در یک اتاق بسیار سرد خاموش بگذارید و سپس آن را روشن کنید، گرما به سرعت از مدار عبور می کند و باعث انبساط و تغییر شکل قطعات می شود. اکثر کامپیوترها برای کارکردن بین 50 تا 90 درجه فارنهایت طراحی شده اند، بنابراین سعی کنید در این محدوده ها بمانید تا به دستگاه خود آسیب نرسانید.

5. نوسانات برق

چند مورد دیگر نیز وجود دارد که می تواند طول عمر رایانه شخصی شما را تحت تأثیر قرار دهد. نوسانات برق اساساً نوک ولتاژ ناشی از وقفه در جریان الکتریسیته هستند و می توانند پردازنده ها را سرخ کرده و به سایر قسمت های رایانه شما آسیب برسانند. این می تواند آسیب های ماندگاری برجای بگذارد که می تواند بر عملکرد و طول عمر رایانه شما تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید . . .
10 سوال متداول در مورد اتومبیل های برقی

رایانه های شخصی ما بسیار ارزشمند هستند، بنابراین باید آنها را در شرایط خوب نگه داشت

طول عمر رایانه شخصی به دلایل مختلفی می تواند به شدت متفاوت باشد، بنابراین ارزش آن را دارد که بدانید چگونه می توانید رایانه شخصی خود را کنترل کنید تا بتواند تا زمانی که ممکن است دوام بیاورد. در حالی که ممکن است فکر کنیم رایانه‌های ما برای مراقبت از خود طراحی شده‌اند، اینطور نیست، بنابراین کمی TLC و تعمیر و نگهداری اینجا و آنجا مطمئناً می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

به این مــــطلب چه امتیازی میدهید ؟
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و ســـــایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تــایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *