0

چیپست مادربرد چیست ؟

بازدید 379

هر مادربرد یک چیپست دارد و این چیپست تعیین می کند که مادربرد شما چه کاری می تواند انجام دهد. وقتی صحبت از مادربردها می شود، اصطلاحات بسیاری وجود دارد که باید از آن استفاده کرد. فهمیدن اینکه چه ویژگی هایی در مادربرد نیاز دارید کار آسانی نیست، به خصوص زمانی که احساس می شود شخصی در حال استفاده از زبان دیگری است. یکی از رایج ترین اصطلاحات “چیپست” است که در واقع هسته مادربرد است که اجزای سازنده را به هم متصل می کند، تعیین می کند مادربرد شما چند پورت USB دارد، سرعت انتقال داده ها چقدر است و خیلی چیزهای دیگر. بنابراین، “چیپست” به چه معناست، و چگونه می توانید مادربردها را با استفاده از نام چیپست مقایسه کنید؟ پس همچنان با سایت بیا تو اینجا همراه باشید .

چیپست مادربرد چیست ؟

در روزهای اولیه محاسبات، هر مادربرد در مدارهای مجتمع جداگانه ای قرار می گرفت که هر تراشه قسمت خاصی از کامپیوتر را کنترل می کرد.  Northbridge معمولاً CPU را کنترل می کند و آن را به بقیه اجزای رایانه شخصی مانند RAM شما متصل می کند. Southbridge چیزهایی مانند کنترلرهای SATA و IDE، پورت های USB، صدا، شبکه و غیره را کنترل می کرد. پل شمالی و پل جنوبی به طور ترکیبی مسئول تمام ارتباطات بین اجزای رایانه شخصی شما بودند. از آنجایی که این دو تراشه تعداد زیادی از تراشه‌های دیگر را در نقش‌های تخصصی خاص ادغام کرده بودند، به «چیپ‌ست» معروف شدند که به معنای واقعی کلمه مجموعه‌ای از تراشه‌ها با نقش‌های تعیین‌شده بود.

در حال حاضر، در مادربردهای مدرن، پل شمالی یا Southbridge را نخواهید یافت. بسیاری از نقش‌هایی که پل شمالی زمانی انجام می‌داد، اکنون توسط خود CPU انجام می‌شود، در حالی که نقش‌های باقی‌مانده در یک تراشه به سبک پل جنوبی ترکیب شدند. بنابراین، در حالی که عبارت چیپ ست باقی مانده است و برای تمایز بین مدل های مختلف مادربرد استفاده می شود، عملکرد چیپ ست به تکامل خود ادامه داده است. این تراشه کاملاً یکپارچه به عنوان پلتفرم کنترلر هاب (PCH) در مادربرد اینتل شناخته می شود، در حالی که نسخه AMD به عنوان Fusion Controller Hub (FCH) شناخته می شود، اگرچه این شرکت پس از انتشار معماری Zen خود، استفاده از این عنوان را به طور مکرر متوقف کرد.

بیشتر بخوانید . . .
انسان ها و ربات ها همکار می شوند

چیپست روی مادربرد کجاست ؟

هنگامی که چیپست مادربرد شامل یک پل شمالی و پل جنوبی بود، به راحتی روی مادربرد قابل تشخیص بود. به عنوان مثال تصویر زیر را در نظر بگیرید. پل شمالی در کنار سوکت CPU تصویر شده است.

در این مادربرد قدیمی‌تر IBM ThinkPad T42، می‌توانید هر عنصر را در تصویر ببینید که NB نشان‌دهنده پل شمالی، SB پل جنوبی، GPU کنترل‌کننده واحد پردازش گرافیکی و سوکت CPU است.

وقتی صحبت از یک مادربرد مدرن به میان می آید ، بیشتر چیپست در حال حاضر در خود CPU یکپارچه شده است. به جای درخواست داده از پل جنوبی به پل شمالی و سپس به CPU شما، PCH یا FCH مستقیماً با CPU ارتباط برقرار می کند و همه چیز را در این فرآیند سرعت می بخشد.

نحوه مقایسه چیپست های مادربرد

چیپست مادربرد شما اجزایی را تعیین می کند که می توانید با رایانه خود استفاده کنید یا خواهید یافت. نوع چیپ ست بین سخت افزار AMD و اینتل متفاوت است و مشخص می کند که چه مقدار رم می توانید استفاده کنید، چه تعداد پورت USB روی مادربرد پیدا کنید، چه تعداد کارت توسعه می توانید استفاده کنید و موارد دیگر. علاوه بر این، چیپست همچنین میزان هزینه یک مادربرد را تعیین می کند . مانند اکثر سخت افزارها، جدیدتر به معنای بهتر و معمولاً گران تر است، و چیپست ها تفاوتی ندارند.

اما مقایسه مشخصات مادربرد و چیپست های مادربرد می تواند دشوار باشد. باز هم، مانند بسیاری از چیزهای در فناوری، چیپ‌ست‌ها (و مادربردها) دارای نام‌های مرموز فقط حروف و اعداد هستند. اگر با طرح‌های نام‌گذاری چیپ‌ست آشنا نیستید، نام‌گذاری منطقی نیست.

بیشتر بخوانید . . .
6 اختراع تأثیرگذار در 100 سال گذشته

در حال حاضر، بیشتر اوقات، شما به دنبال یک حرف واحد و چند عدد هستید. هر دو AMD و Intel از یک سبک نامگذاری چیپست – A123 – استفاده می کنند، اگرچه از طرح نامگذاری یکسانی پیروی نمی کنند. به عنوان مثال، چیپست های مدرن اینتل از حروف H، B، Q، Z، W و Z مانند Intel Z690 یا H610 استفاده می کنند. چیپست های AMD از A، B و X مانند X570 یا A520 استفاده می کنند.

به این مــــطلب چه امتیازی میدهید ؟
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و ســـــایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تــایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *