هنگامی که در سال 2019 عرضه شد، HTC Vive Cosmos دچار مشکل شد. راه اندازی هدست واقعیت مجازی بر روی رایانه شخصی برای اکثر کاربران خسته کننده و اتفاقی بود و گاهی اوقات فرآیند راه اندازی اولیه را به طور کامل شکست می داد. اما بدتر از آن، پیشرفته ترین ردیابی کنترلر داخلی آن، که از شش دوربین در صفحه جلو استفاده می کرد، در بهترین حالت بی اثر بود. به طور خلاصه، نسخه اصلی Vive Cosmos یک هدست واقعیت مجازی نبود که بتوانیم برای مدت طولانی از آن استفاده کنیم، چه رسد به اینکه بتوانیم آن را به هر کسی توصیه کنیم. پس همچنان با بیا تو اینجا همراه باشید .
با این حال، پس از بهروزرسانیهای مهم نرمافزار و سختافزار – بهعلاوه صفحهنمایش جدید Cosmos Elite که امکان ردیابی دقیقتر در مقیاس اتاق را فراهم میکند، Vive Cosmos اکنون هدست بسیار بهتری است. مسلماً، هنوز نمیتواند برای راحتی با دستگاههایی مانند Valve Index برای VR نسل بعدی یا Oculus Quest و Quest 2 برای راحتی رقابت کند، اما میتواند به خوبی در مقابل Oculus Rift S ایستادگی کند.
هدست ماژولار
به این دلیل که برخلاف Oculus Rift S، Cosmos تنها هدست ماژولار موجود در بازار است. منظور ما از آن این است که میتواند از یک هدست ردیابی با چهار دوربین اصلی (یعنی Vive Cosmos Play)، به یک هدست شش دوربین (Vive Cosmos)، به یک هدست کامل بیرونی با ایستگاههای پایه تبدیل شود. (این Vive Cosmos Elite است)، همه با تعویض صفحه جلو. در واقع، علاوه بر سبکهای ردیابی، هدست دقیقاً طراحی و مشخصات مشابهی دارد، به همین دلیل است که ما در اینجا آنها را با هم مرور میکنیم.
خبر بد؟ صفحات رویی برای شما هزینه اضافی خواهند داشت – و خرید همه آنها بیشتر از زمانی است که یک هدست چند منظوره را از همان ابتدا خریداری کرده باشید. با در نظر گرفتن این موضوع، ارزش Vive Cosmos به چیزی بستگی دارد که میخواهید از قبل خرج کنید – روی هدست، صفحهنمایش و بازیها – و اگر میخواهید چقدر بیشتر میخواهید در این مسیر خرج کنید.
قیمت و تاریخ عرضه
HTC Vive Cosmos در 3 اکتبر 2019 منتشر شد و اکنون در بسته اصلی آن که شامل یک صفحه ردیاب شش دوربین به قیمت 699.99 دلار (699 پوند، 1299 دلار استرالیا) است، در دسترس است. اگر می خواهید ردیابی دستی بهتری داشته باشید، Vive Cosmos Elite با قیمت 899 دلار (899 پوند، 1699 دلار استرالیا) برای هدست و صفحه ظاهری، یا 199 دلار (199 پوند، حدود 299 دلار استرالیا) فقط برای صفحه ظاهری در دسترس است.
برای مقایسه، Valve Index یکی از هدستهای گرانتر با قیمت 999.99 دلار (919 پوند، حدود 1425 دلار استرالیا) است که آن را 100 دلار بالاتر از پکیج کامل HTC Vive Cosmos Elite قرار میدهد، در حالی که در قسمت پایینی Oculus Rift S با قیمت 399 دلار عرضه میشود. 399 پوند / 649 دلار استرالیا، حدود 300 دلار کمتر از نسخه استاندارد HTC Vive Cosmos.
نسخه ارزان تر
HTC همچنین نسخه ارزانتری از هدست را به نام HTC Vive Cosmos Play عرضه میکند که میگوید از نظر قیمت با سایر هدستهای موجود در بازار مانند Oculus Rift S قابل مقایسه خواهد بود، اما هنوز برای مصرفکنندگان عرضه نشده است. به نظر می رسد که فقط برای استفاده سازمانی ساخته شده است.
با این حال، چیزی تازه در حساب رسمی توییتر HTC Vive در حال تمسخر است. با توجه به اشاره “حرکت” به احتمال زیاد این یک ابزار جانبی جدید ردیابی است که ردیابی حرکت را فراتر از کنترلرهای عصایی که با هدست ارائه می شود بهبود می بخشد. اما برخی گمانه زنی ها وجود دارد که می تواند یک هدست کاملا جدید باشد، زمانی که رسمی شد به شما اطلاع خواهیم داد.
طراحی Cosmos و Cosmos Elite
هر نسخه ای از Vive Cosmos را بخرید – چه Vive Cosmos Play، چه Cosmos یا Cosmos Elite – صفحه نمایش و هدبند نگهدارنده نمایشگر یکسان هستند، بنابراین احساس نکنید پیکسل های اضافی را از دست می دهید، بالاتر. میدان دید یا نرخ تازه سازی بهتر با خرید نسخه ارزان تر. تمامی اعضای خانواده Cosmos دارای صفحه نمایش LCD 3.4 اینچی با رزولوشن 2880 در 1700 هستند که نرخ تازه سازی 90 هرتز دارد و تصویری با وضوح 1440 در 1700 در هر چشم ارائه می دهد. این رزولوشن بالاتر از Valve Index (2880 x 1600) و بالاتر از Oculus Rift S (2560 x 1440) است، که به این معنی است که شما واقعاً به هیچ وجه متوجه اثر درب صفحه نمیشوید.
با این حال، نقطه ضعف طراحی این است که لنزها را نمی توان به جلو و عقب حرکت داد، مانند Valve Index – به این معنی که میدان دید 110 درجه دقیقاً کل ناحیه بینایی شما را پر نمی کند. اگر چشمهایتان را به چپ یا راست بچرخانید، لبههای سیاهی روی تصویر میبینید که برای غوطهور شدن عالی نیست. با این حال، تقریباً هیچ نشتی نور در اطراف بینی وجود ندارد، بنابراین همه چیز بد نیست.
در مورد طراحی خود هدبند، اچ تی سی تصمیم گرفت از طرح سنتی هاله ای با بند بالا و چرخی در پشت استفاده کند که هدست را سفت و شل می کند. نتیجه یک هدست بسیار سنگین از جلو است که بیشتر فشار را به پیشانی شما وارد میکند و حتی اگر در جای خود باقی بماند، گاهی اوقات کمی احساس ناخوشایندی میکند. تمام HMD های خانواده Vive Cosmos را می توان برای دیدن دنیای اطراف خود بدون نیاز به برداشتن کل هدست بلند کرد – اگر فردی هستید که گاهی می خواهید از رایانه در بین بازی های واقعیت مجازی استفاده کنید بسیار عالی است.
مجموعه کانکتور
به طور مشابه، دو دوربین جلوی هدست دارای حالت عبوری هستند که با دو بار فشار دادن دکمه Vive در هر بازی یا برنامه ای قابل دسترسی است، اما اگر احساس بیماری می کنید یا می خواهید در دنیای واقعی چه اتفاقی را در اطرافتان می گذرانید بدون گرفتن عکس ببینید. خارج کردن هدست، راحت است که گیره را به سمت بالا ببرید.
آخرین بخش طراحی که ارزش پوشش دادن دارد، مجموعه کانکتورهایی است که از جعبه کانکتور ارائه شده به رایانه شخصی شما اجرا می شود – اگرچه به یاد داشته باشید که Vive Cosmos باید به رایانه شما متصل شود، مگر اینکه یک آداپتور بی سیم Vive خریداری کنید (شامل نمی شود). در رایانه شخصی خود به یک پورت باز USB 3.0 به اضافه یک پورت نمایشگر برای هدست نیاز دارید. جعبه اتصال نیز به منبع تغذیه خود نیاز دارد، بنابراین مطمئن شوید که پریزهای اضافی یا یک نوار برق در دسترس دارید.
کنترلرهای HTC Vive Cosmos
معمولاً در مورد کنترلرها چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد، اما Vive Cosmos کمی متفاوت است زیرا این اولین باری است که HTC از نوع ردیابی داخلی استفاده می کند. در مقایسه با کنترلکنندههای اصلی کاملا مشکی Vive، کنترلر Vive Cosmos دارای یک حلقه روشن است که دکمههای صورت را احاطه میکند و جلوی کنترل را کمی سنگین میکند. دکمههای فوق شامل دکمههای استاندارد ABXY از یک گیمپد ایکسباکس وان، و همچنین دو میله کنترل مقعر، یک دکمه دستگیره و هر دو ضربه گیر و ماشه است. این احتمالاً پیچیدهترین کنترلکنندهای است که تاکنون در VR ندیدهایم – حداقل از نظر کل دکمهها – و این میتواند کار کردن با آن را دشوار کند.
این کنترلکنندهها نه تنها بهخاطر اندازهشان سختگیر هستند، بلکه آنطور که Valve Index با کنترلر Knuckle خود میتواند با پنج انگشت ردیابی نمیکنند. Cosmos نزدیک می شود (چهار انگشت اگر انگشت شست، اشاره گر، اشاره و انگشت حلقه خود را در نظر بگیرید) اما نتیجه نهایی به اندازه Valve Index راحت و شهودی نیست. برای تغذیه کنترلرها به چهار (چهار!) باتری قلمی نیاز دارید، با دو عدد برای هر کنترلر، اما به نظر می رسد Cosmos میزان عمر باتری را که از منبع انرژی خود دریافت می کند بهینه می کند و به نظر می رسد چند هفته بدون نیاز به باتری جدید دوام می آورد.
عملکرد HTC Vive Cosmos
وقتی در مورد عملکرد HTC Vive Cosmos صحبت میکنید، اکنون باید مشخص کنید که از چه صفحهای استفاده میکنید – نکتهای که هیچ هدست دیگری چه خوب و چه بد ندارد. زیبایی چند صفحه این است که میتوانید زمانی که بازی نیاز به ردیابی دقیقتری دارد، یا اگر میخواهید تنظیمات خود را بدون نیاز به جابجایی ایستگاههای پایه با آن به اتاق دیگری منتقل کنید، آنها را تعویض کنید.
برای شروع، بیایید در مورد تجربه Cosmos با صفحه جلویی ردیابی شش دوربینی صحبت کنیم. این همان چیزی است که در صورت خرید بسته پایه با هدست دریافت می کنید و احتمالاً بیشتر در فروشگاه ها و آنلاین خواهید دید. Vive Cosmos با صفحه ردیابی شش دوربین، یک تجربه خوب و بدون ردیابی پایه است. این اتاقی است که تقریباً در هر اتاقی که نور کافی دارد بدون نیاز به آویزان کردن واحدهای ردیابی به دیوار کار می کنید.
الگوریتمهای پیشبینیکننده
با این حال، اگر انتظار دارید با توجه به قرارگیری دوربینها، کمتر از آن بیعیب و نقص باشد، حق با شماست – HTC به وضوح از الگوریتمهای پیشبینیکننده استفاده میکند تا بهترین حدسهای خود را در مورد جایی که دستان شما در صورت خروج از میدان دوربین قرار دارند، انجام دهد. از نظر، اما این حدس ها همیشه عالی نیستند. هر زمانی که دستان شما بیش از حد به طرفین یا پشت شما بروند، نادرست است، و زمانی که کنترلرهای شما دوباره وارد میدان دید می شوند، یک اثر باند لاستیکی ایجاد می شود و انجام بازی هایی را که در آن ردیابی مداوم بسیار مهم است، دشوار می کند. هنگامی که در حال انجام بازیهای ورزشی مانند VR Baseball هستید، واقعاً نمیخواهید که کنترلر ناگهان ناپدید شود و بعد از اینکه توپ از روی صفحه اصلی رد شد دوباره ظاهر شود.
با این حال، جایی که ردیابی کمتر دقیق کار می کند، بازی هایی است که نیاز دارند دستان شما تقریباً همیشه در مقابل شما باشند. Space Pirate Trainer، یکی از موفقیتهای اصلی HTC Vive، در Cosmos با ردیابی از داخل به بیرون کاملاً خوب بازی میکند، همانطور که Beat Saber نیز انجام میدهد. این به این دلیل است که، در حالی که در این بازیها ممکن است دست شما گاهی به خارج از میدان دید دوربین حرکت کند، اما برای موفقیت شما نیازی به ردیابی کامل پیکسلی ندارند.
مشخصات سخت افزار
پس بازی ها چگونه به نظر می رسند؟ خوب، آنها در صفحه نمایش 3K بسیار واضح هستند. جلوه درب صفحه نمایش محدودی دارد – اگرچه اگر به دنبال آن باشید وجود دارد – و در 90 هرتز، بازی برای مدت طولانی در یک زمان نسبتاً راحت است. با این اوصاف، نحوه عملکرد بازی ها از نظر تاخیر، در نهایت به کارت گرافیکی که استفاده می کنید بستگی دارد. از نظر مشخصات پیشنهادی، HTC پیشنهاد می کند از پردازنده گرافیکی Nvidia GTX 1060 / AMD Radeon RX 480 یا بالاتر، پردازنده Intel i5-4590 / AMD FX 8350 یا بالاتر و حداقل 8 گیگابایت حافظه استفاده کنید. این امکان وجود دارد که آن را با کمتری کار کنید – ما آن را بدون مشکل در GTX 980 اجرا کرده ایم – اما در صورت امکان باید سعی کنید مشخصات توصیه شده را حفظ کنید.
عملکرد HTC Vive Cosmos Elite
تغییر به HTC Vive Cosmos Elite یک ارتقاء قابل توجه است – به خصوص از نظر ردیابی دقیق. مانند Vive اصلی، Cosmos Elite از ایستگاههای پایه قابل نصب روی دیوار به نام فانوس دریایی استفاده میکند که کنترلکنندهها و هدست را با استفاده از ردیابیهای کوچک ردیابی میکند. این امکان بازی در مقیاس اتاق را درست مانند HTC Vive Cosmos پایه، اما با ردیابی دقیقتر فراهم میکند.
با استفاده از Cosmos، ما تعدادی «کلاسیک» (اصطلاحی که در اینجا بهطور بیاختیاری استفاده میکنیم) بازیهای VR مانند Beat Saber، Arizona Sunshine و Fallout 4 VR را بازی کردیم. همه این بازیها لزوماً به ردیابی دقیقتری نیاز ندارند – در واقع همه آنها احتمالاً میتوانستند در Vive Cosmos پایه بازی کنند – اما دقت ردیابی دست اضافی مطمئناً ضرری نداشت.
Beat Saber سریع و دیوانهوار در Vive Cosmos Elite بسیار خوب بازی کرد، با ردیابی حرکتی بینقص پیکسلی که در نسخه پایه Cosmos ندیدیم. محیط عصر فضا دارای سطوح مشکی جوهری خوبی بر روی هدست بود، و در حالی که میتوانستیم کمی انکسار نور را در زمانی که در نقطه شیرین هدست قرار نمیگرفتیم، متوجه شویم، خیلی قابل توجه نبود.
تجربه بازی Fallout 4
در طرف دیگر طیف، Fallout 4 VR در Cosmos Elite به همان اندازه بزرگ و با ابهت است که همیشه بوده است، اما به همان اندازه که به یاد میآوریم، احساسی غوطهور به نظر میرسد. رزولوشن بهتر هدست به دلیل ویژگیهای با وضوح پایینتر در بازی کمی کاهش مییابد، اما توانایی تجربه دنیایی که Bethesda به صورت اول شخص ساخته است، هرگز قدیمی نمیشود.
تمام آنچه گفته شد، به یاد داشته باشید که برای دریافت این سطح از ردیابی باید از ایستگاه های پایه و کنترلرهای اصلی Vive استفاده کنید. راستش این که HTC یک کنترلر جدید برای Cosmos Elite نساخت و کنترلر معمولی جدید Cosmos با صفحه ردیابی Cosmos Elite و ایستگاه های پایه سازگار نیست، تا حدودی خسته کننده است. این یک اشتباه واقعی برای هدستی با قیمت بالای 1000 دلار به نظر می رسد.
خبر خوب این است که در مجموع، بازیها در Cosmos Elite بسیار بهتر از بازیهای پایه Cosmos کار میکردند و در اینجا بهتر از Oculus Rift S به نظر میرسند. صفحه ردیابی نخبه برای بازی های واقعیت مجازی ما در هدست اصلی Cosmos، اما هر دو در مقایسه با Valve Index کم رنگ هستند.
اشتراک Viveport
بیشتر تستهایی که ما برای این بررسی انجام دادیم از طریق Steam و Steam VR انجام شد، یکی از بزرگترین پلتفرمهای بازیها و بازیهای واقعیت مجازی به طور کلی که هم با هدستهای HTC و هم با Valve Index استفاده خواهید کرد. گفتنی است، Vive Cosmos همچنین دارای یک اشتراک شش ماهه رایگان برای Viveport Infinity، فروشگاه برنامه های مدیریت شده HTC است که به شما امکان می دهد تعداد نامحدودی بازی و برنامه در ماه دانلود کنید.
Viveport Infinity هم نام سرویس و هم ویترین فروشگاهی است که بازیها و برنامهها را برای دانلود با هزینه ماهانه 12.99 دلار در ماه یا فقط بیش از 100 دلار در صورت پرداخت هزینه برنامهای که سالانه تمدید میشود، انتخاب میکنید. در حالی که بیش از 900 بازی و برنامه برای انتخاب دارد، از جمله برخی از نامهای بزرگ، متأسفانه Viveport همه نسخههای اصلی را در آنجا ندارد – برای مثال، Beat Saber یا Tetris Effect وجود ندارد.
در عوض، بازیهای Viveport Infinity از اولین بازیهای واقعیت مجازی با بودجه کلان مانند Creed: Rise to Glory و همچنین چند بازی جدیدتر مانند Five Nights at Freddy’s: Help Wanted و Fruit Ninja VR از استودیو Halfbrick و دیگر توسعهدهندگان مستقل را شامل میشود. مجموعه بسیار گسترده است، و بوفه نامحدود بازی ها باعث می شود پس از اتمام دوره آزمایشی، هزینه Infinity را پرداخت کنید. اگر به بازیها علاقه چندانی ندارید، Viveport همچنین دارای برنامههای آموزشی، برنامههای خلاقانه و برنامههای بهرهوری است – بنابراین به نظر میرسد چیزی برای همه وجود دارد. این یک اکوسیستم غنی و در حال گسترش است و برای علاقه مندان به VR اختصاصی، محتوای زیادی را ارائه می دهد.
قضاوت
مزیت Cosmos توانایی آن برای شروع به عنوان یک هدست سطح پایه است – هدستی که می توانید بدون از بین بردن حساب بانکی خود آن را انتخاب کنید – و در طول زمان به هدستی تبدیل شود که رقیب بهترین های موجود در بازار باشد. آن را با سرویس اشتراک Viveport اچتیسی جفت کنید و میتوانید انتظار داشته باشید که یک کتابخانه همیشه در حال تغییر از عناوین سرگرمکننده جدید، هدستی را امتحان کنید که علیرغم برخی محدودیتهای میدان دید، واقعاً عالی به نظر میرسد.
این کم و بیش داستان کیهان در این زمان و با این قیمت است – این یک درگاه مناسب برای ورود به واقعیت مجازی است، اما با چند اخطار همراه است. توانایی ردیابی دستی آن کامل نیست و فرآیند راهاندازی آن میتواند ضربه یا از دست دادن آن باشد. برخی از بازی ها بدون مشکل کار می کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند بدون ردیابی کامل پیکسل خراب شوند. در حالی که سایر هدستهای ردیاب داخلی – مانند Oculus Quest یا Oculus Quest 2 کاملاً بدون اتصال، با مشکلات مشابهی روبرو هستند و وضوح بدتری دارند، ارزانتر، حجم کمتری دارند و میتوان آنها را در هر جایی با خود برد.
مقایسه کلی
از بین دو هدست HTC Vive Cosmos که در حال حاضر موجود است، Cosmos Elite به مراتب بهتر از این دو است. حتی اگر از کنترلرهای اصلی Vive و ایستگاههای اصلی فانوس دریایی استفاده میکند، در ردیابی دقیقتر احساس میشود و بنابراین برای اکثر بازیها و برنامهها کاربرد عملیتری دارد. همانطور که گفته شد، با قیمت 899 دلار، هزینه زیادی برای هزینه کردن دارد و به دلیل اینکه هنوز از سخت افزار قدیمی استفاده می کند، به اندازه شاخص Valve پیشرو در صنعت مدرن و قوی به نظر نمی رسد. اگر ایده Viveport را دوست دارید و به برخی از مشکلات ردیابی اهمیت نمی دهید، Cosmos برای شما کار خواهد کرد. در غیر این صورت هدست های بهتری برای پول بیشتر وجود دارد و یکی دو هدست با قیمتی کمتر در دسترس است.
نظرات کاربران